June 8, 2020 - 1 minuts lästid

Vad händer på fredagar?


Jo, vi jobbar med långsiktig hållbar affärsutveckling av vår egen affärsmodell.

Vad innebär det i praktiken?

4,5 dagar i veckan innebär det att vi fokuserar på vår kärnkompetens och vårt kärnerbjudande, levererar inom det, förstärker oss, förbättrar, utvecklar och utmanar oss. Vanlig systematisk verksamhetsutveckling.  

Parallellt behöver vi också fundera på vad vi kan använda vår kärnkompetens till som ligger utanför vårt kärnerbjudande. Hur kan kompetensen användas för produktutveckling, hitta innovativa framtida affärsmodeller, system eller processer? Innovativ utveckling.  

För att bygga en stabil affärsmodell över tid så behöver vi båda delarna.
Vi behöver fokusera här och nu. Vi behöver förvalta.
Och vi behöver tänka nytt och innovera. Men inte blanda ihop det med vanlig verksamhetsutveckling och lura oss att tro att vi är innovativa när vi egentligen förbättrar, förenklar och effektiviserar befintliga strukturer och processer.  

Så för att inte lura oss själva…

...har vi valt att varje fredag eftermiddag avsätta tid för innovativ utveckling. Med start för tre veckor sedan jobbar vi varje fredag med en idé. I detta fall utveckling av en produkt.

Med en svordom som grund jobbade vi igenom en value proposition som ledde oss fram till en lösning. Med wireframes på plats jobbar vi nu i fyra arbetslag - backend, frontend, ux/design och canvas (marknad/sälj). Plötsligt blev fredagarna ännu lite roligare!

Syfte och spelregler

Vi har tre huvudsyften varför vi gör detta.  
1. att medvetet avsätta tid för att innovera, hitta nya möjligheter och affärsingångar för framtiden. Träna tänket.
2. att utmana oss själva och vår kompetens. Lösa utmaningar och problem som inte tillhör vardagen.
3. att ha roligt. För det är kul att få göra ett helt eget projekt och det sätter fingret på två av våra värderingar - lekfullt och kreativt.

Våra enda spelregler är:  

  • att utgå från behov, kund och återigen behov och kund
  • att utmana och ifrågasätta oss själva och idén hela tiden
  • att använda ny teknik som utmanar och lär oss samtidigt

Skriven av Hanna Hägg

Drivs av klok kreativitet med kund i fokus. Passionerat nyfiken att förstå dig, din affär och nästa steg. Och att dela skratt.